Tuesday, August 25, 2009

pokok...




aku nk criter sai pokok...huu..
aku amat la meminati suma pokok,pendk kata aku ni pencinta alam sekitar..mueh222 kali ni aku nk cta sal pokok pe eh... ha..korang taw x..pokok pe pics kat atas tu...tuk pengetahuan anda suma...ni la...pokok semalu..pokok ni bnyk kat kg aku..sakit taw law kena duri dia..
huu...aku cita sket la..mentara nk subuh neh.. ni pn aku ambk dr artkel jek..huahaa..

Pokok Semalu (Mimosa pudica L.) adalah tumbuhan merayap semusim (annual) yang sering menarik minat: daun kupuannya kucup kedalam dan terkulai apabila disentuh, dan kembali terbuka selepas beberapa minit. Mimosa pudica adalah tumbuhan tempatan yang berasal dari Brazil, tetapi kini adalah rumpai tropika raya.

Batangnya tegak semasa muda tetapi menjalar apabila matang. Dahannya halus, bercabang, dan berduri tajam yang jarang sehingga 1.5 m (5 kaki).

Daunnya kupuan (bipinnately), dengan satu atau dua pasang pinnae, dan 10-26 daun kecil setiap pinna. Petioles juga mempunyai duri.

Pokok Semalu dianggap sebagai rumpai kerana durinya yang tajam amat mengganggu. Selain itu Semalu juga merupakan rumpai yang tegar. Ini disebabkan walaupun ia dipotong, umbinya mampu menumbuhkan pucuk baru. Selain itu bahagian batang yang telah di potong mampu menumbuhkan akar baru dan tumbuh sebagai pokok baru. Pokok Semalu juga mampu membiak melalui biji benih.

Cara terbaik bagi menghapuskan Semalu adalah menarik pangkal pokok dengan menggunakan pengepit dan menarik sehingga ke akar umbi. Pokok yang dicabut perlu dimusnahkan agar tidak tumbuh sebagai pokok baru

sayangilah alam sekitar kte...t aku sediakan ag eh..pokok2 yg jarang kita temui skang..yg skang ni org da xknal da...aku nk criter sal pokok baru..tpi aku xtaw lak nape dia pe..tu panggilan kg aku..dlu de dpn uma..tpi skang x da xde n jarang ditemui da..
k la.. layan.........

0 comments: